29.4.12

YOUNG ADULT


Misschien wel de beroemdste filmlijst is de IMDb top 250, waar filmliefhebbers zelf bepalen wat de beste films aller tijden zijn. Toen ik laatst weer eens langs de lijst scrollde, viel het me op de meeste films die erop staan echte mannenfilms zijn: gangsterfilms, oorlogsfilms, westerns, sci-fi. Films waarin niet alleen de protagonisten kerels zijn maar waarin ook de overige rollen grotendeels door mannen worden ingevuld. Films waarin zelfs het onderwerp de verhouding tussen mannen is. Films als The Godfather, Pulp Fiction, Seven Samurai, Fight Club, The Good, the Bad and the Ugly. In de eeuwige nummer één The Shawshank Redemption speelt zelfs in een (mannen)gevangenis. Pas op #24 komen we een vrouwelijke protagonist tegen, Clarice Sterling in The Silence of the Lambs. De eerste typische vrouwenfilm (zonder geweld en mét romantiek) in de lijst is Amélie, die staat op #53.

Dat is natuurlijk makkelijk te verklaren: de bezoekers van IMDb zijn in de meeste gevallen mannen. Jonge mannen, om precies te zijn, met een voorliefde voor episch. Prima, zelf ben ik ook niet vies van episch. Noch ben ik vies van buddy movies waarin de romantische liefde ná de bromance komt. En zo zijn er vele vrouwen met mij. Maar er mag wel wat tegengewicht komen. Ik stem voor meer vrouwelijke protagonisten, meer vrouwelijke filmmakers, meer vrouwelijke onderwerpen. Natuurlijk, we hebben melodrama's, kostuumfilms, romkoms: films die bijna uitsluitend door vrouwen worden bezocht. Maar waar zijn de films rond vrouwenthema's die zowel man als vrouw aanspreken?

Ik heb mijn hoop gevestigd op Diablo Cody. Cody werd bekend met haar geestige en gedurfde script voor Juno (2007), over de perikelen van een zwanger tienermeisje. Vervolgens schreef ze het minder interessante Jennifer's Body, een horrorfilm over een demonische vamp, en ontwikkelde ze de sterke komische dramaserie United States of Tara, waarin Toni Collette een huismoeder met meerdere persoonlijkheden speelt. Voor Young Adult werkte Cody opnieuw samen met Jason Reitman, die eerder de regie van Juno verzorgde. Van de twee films is Juno de grotere hit. Young Adult is, wat mij betreft, de betere film.

Bloedmooie Charlize Theron speelt in Young Adult de hoofdrol van Mavis Gary. Mavis' hoogtijdagen liggen achter haar, toen ze cheerleader was op haar high school en met de knapste jongen ging. Nu is ze gescheiden en zit haar carrière in het slop. Mooi is ze weliswaar nog steeds, maar ook cynisch, eenzaam en blind voor haar eigen gebreken. Als ze een geboortekaartje van haar high school sweetheart ontvangt, besluit ze terug te gaan naar haar geboorteplaats om hem terug te winnen.

Het is vreemd om mee te leven met een vrouw die zo oppervlakkig, egocentrisch en ronduit onaardig is als Mavis. Toch lukt het, omdat ze boven alles echt is: een mens van vlees en bloed zoals jij en ik die zijn. Een mens die fouten maakt, een mens die hunkert, een mens die lelijk is als ze net wakker is, een mens die liegt om haar zin te krijgen. Een mens die zoveel van zichzelf lijkt te houden maar nooit écht in de spiegel kijkt. En als ze dat eens doet, schrikt ze zo van wat ze ziet dat ze direct weer wegkijkt.

Diablo Cody heeft net haar script af voor weer een horrorfilm en richt zich nu op een nieuwe carrière als regisseur. Ik kan niet wachten...


------------------------------------------------------------

Tip van Basje, mei 2012
Website Filmtheater De Fabriek
 
Young Adult is in mei in Filmtheater De Fabriek te zien