12.12.12

Kaufman vs. Goliath
















Het beeld is zwart. Op de geluidsband horen we een monoloog; een waterval van twijfel, angst en fatalisme. “Ik zou gelukkiger zijn als ik niet alles uitstelde. Het enige wat ik doe, is op mijn dikke reet zitten. Ik zou gelukkiger zijn als mijn reet niet zo dik was.” Dan komt een filmset in beeld, gefilmd in de schokkerige beelden van een making of. “On the set of ‘Being John Malkovich’, Summer 1998” lezen we. De hoofdrolspeler (“John Malkovich, Actor“) spreekt cast en crew toe. Zijn natuurlijke zelfvertrouwen staat in schril contrast met de dieponzekere woorden die we eerder hoorden. De woorden werden gesproken door “Charlie Kaufman, Screenwriter“, die nu wat rondscharrelt op de set. “Jij daar, je bent in beeld. Ga van de set af.” Charlie Kaufman doet wat hem wordt gevraagd. Tot zover zijn rol in de making of van de film die hij zelf heeft geschreven.

----------------------------------------------------------


Lees de rest van dit essay op Hard//Hoofd.