2.9.12

SLEEPING BEAUTY (3)

 






 









Sleeping beauty heeft een naam, Lucy heet ze. Lucy vult de uren dat ze niet in de studiebanken zit met werken. Ze serveert in een kroeg, ze is kantoormedewerker, ze leent zich voor medische onderzoeken en soms voor betaalde seks. Een van de veel gehoorde kritieken op de film Sleeping Beauty is dat Lucy's personage ongrijpbaar, zelfs vlak is. Zelf vind ik haar ambiguïteit juist een van de verdiensten van de film en van debuterend regisseur Julia Leigh, die tevens het scenario schreef. Waarom heeft Lucy zoveel baantjes? Is het haar puur om het geld te doen? Is het een vorm van zelfdestructie? Of juist een voorbeeld van emancipatie?

Hardwerkende Lucy heeft ook nog een privéleven. Ze woont met twee onaardige huisgenoten aan wie ze consequent huur schuldig is. En ze heeft een goede vriend, Birdmann, een alcoholistische kluizenaar met wie ze een vreemde relatie onderhoudt. Sleeping Beauty neemt een nieuwe wending als Lucy nóg een baantje aanneemt, bij een mysterieus high class seksbedrijf. In eerste instantie wordt ze aangenomen om halfnaakt te serveren op privéfeestjes van rijkelui. Maar al gauw krijgt Lucy promotie. Ze wordt onder narcose gebracht en brengt al slapende de nacht door met een oudere heer. Alles is toegestaan, alleen penetratie is verboden.

Weer rijst de vraag: Wat zijn Lucy's drijfveren? Inmiddels weten we dat het haar niet om het geld te doen is. Na haar eerste, goedbetaalde klus voor het seksbedrijf steekt Lucy het stapeltje geld dat ze heeft verdiend namelijk lachend in brand. Het is lastig te rijmen met een eerdere scène, waarin Lucy zwartrijdt met de metro. Of het moment dat ze het geldbakje van een openbare telefoon op achtergebleven muntgeld controleert. Lucy's inconsistente gedrag herinnert vaag aan de door Heath Ledger vertolkte The Joker in Batman-film The Dark Knight. Ook The Joker handelde naar de wetten van de onlogica, naar eigen zeggen om chaos  te creëren. Filmjournalist Dan Sallitt noemt Lucy dan ook een "closet anarchist", in een mooi artikel over Sleeping Beauty op het online magazine Notebook.

In een statement over Sleeping Beauty schrijft Julia Leigh zelf dat de film draait om het contrast tussen Lucy's jeugd en de hoge leeftijd van haar klanten én Clara, de dame van middelbare leeftijd die het seksbedrijf runt. Leigh schrijft ook over haar eigen jeugd: 'Toen ik begin twintig was, wilde ik niet per se sterven maar het maakte me ook niet veel uit of ik zou blijven leven. (-) Ik was zorgeloos.' Ik zie dit gegeven direct terug in de film, in Lucy. Die jeugdige branie, die roekeloze overmoed waarover al vele films werden gemaakt wordt in het geval van Sleeping Beauty niet vertaald naar een losbandig leven van feestjes, drank en mannen maar naar een gecontroleerd, passief bestaan. In haar recensie in de Filmkrant schrijft Saskia Koetsier over Lucy: 'Ze laat zich niet exploiteren: ze exploiteert zichzelf.'

Enerzijds is Sleeping Beauty zo onwerkelijk als een sprookje. Niet alleen de titel verwijst naar die verhaaltjes van goed en kwaad, ook andere elementen uit de film knipogen ernaar: de frêle, maagdelijk ogende hoofdpersoon en de oudere heks die haar in het ongeluk stort, de magische thee die Lucy onder verdoving brengt, een spoor van rode besjes. Maar feitelijk is Sleeping Beauty realistischer dan menig Hollywood-film met zijn filmcliche's en standaard benadering van complexe thema's als vrouwenemancipatie, slachtofferschap, jeugd en prostitutie. Want hier is de heks helemaal geen heks, en de prinses is bepaald niet onschuldig. Als Lucy ergens een slachtoffer van is, dan van haar eigen overmoed.
------------------------------------------------------------

Tip van Basje, september 2012
Website Filmtheater De Fabriek

Sleeping Beauty is in semptember in Filmtheater De Fabriek te zien