31.12.12

Eindejaarslijst 2012
















  
In mijn eindejaarslijstje geen Jagten. Wél die andere perslieveling, Amour. Wél vreemde-eend-in-de-bijt The Pirates, de nieuwste uit de koker van animatiestudio Aardman. Wél het door pers en publiek genegeerde Sleeping Beauty en de ondergewaardeerde komedie Young Adult. Wél de "kleine" films Alps, Your Sister's Sister, Louise Wimmer en Killer Joe. Én het vergeten This Must Be the Place, een film die toch minstens zo vreemd en vervuld van levensvreugde was als Holy Motors (film van het jaar volgens NRC Handelsblad). En op #1: The Invader, het magistrale speelfilmdebuut van beeldend kunstenaar Nicolas Provost. Op naar 2013!

01. The Invader
02. Holy Motors
03. Young Adult
04. Sleeping Beauty
05. Amour
06. This Must Be the Place
07. The Pirates! Band of Misfits
08. Your Sister's Sister
09. Alps
10. Play

11. Killer Joe
12. Louise Wimmer
13. Magic Mike
14. Once Upon a Time in Anatolia


Ook het vermelden waard: Hemel van jong Nederlands talent Sacha Polak, de verstilde western Meek's Cutoff, Martha Marcy May Marlene van de jonge honden van het New Yorkse Borderline Films en het suspensevolle, secuur vertelde Barbara.

Voor Schokkend Nieuws maakte ik ook nog een Top 5 met mijn favoriete genrefilms van het afgelopen jaar. Lees hier. Voor Filmtheater De Fabriek stelde ik een lijst samen met mijn favoriete films die aldaar gedraaid hebben. Lees die hier.

Voor mijn site schreef ik daarnaast en blog over de vrouw in de film in het afgelopen jaar. Lees hier.